OK

OK Mégsem

Köszönjük

Bezárás

Hogyan lehet megszabadulni a vizesedéstől változókor idején?

  • KEDVENCEM

Senki senki sem szeretne úgy felpuffadni a változókor ideján, mint egy lufi. Mindazonáltal jó hír, hogy megfelelő étrend kialakításával nagymértékben csökkenthető a probléma.

Hogyan lehet megszabadulni a vizesedéstől változókor idején?

A víz az emberi test legnagyobb alkotóeleme, amely az egészséges, fiatal egyének testtömegének 60–70%-át teszi ki. Az öregedés viszont - a menopauzától függetlenül - erősen befolyásolja a folyadék egyensúlyt (1). Ezért a vizesedés az egyik olyan probléma, amellyel szembesülhetünk a változókor során. De milyen étrendi változtatás csökkentheti ezt a jelenséget?

A magas sótartalmú étrend vizesedést okozhat (2). A napi sóbevitel sok országban 9-12 g között van, míg az Egészségügyi Világszervezet maximálisan napi 5 g sóbevitelt javasol (3).

Hogyan csökkenthető a sóbevitel?

  • Ne sózzuk meg az ételeket az elkészítésük során. Ha aggódunk az íze miatt, legyünk kreatívak! Rengeteg más gyógynövényt és fűszernövényt használhatunk az ízesítéshez.
  • Tegyünk el a sótartót az asztalról.
  • Korlátozzuk a sós ételek és snackek fogyasztását (például chipsek, kekszek, perecek, sózott dió vagy sózott földimogyoróvaj).
  • Válasszunk alacsonyabb nátriumtartalmú termékeket (például friss gyümölcs és zöldség, teljes kiőrlésű termékek, feldolgozatlan ételek).
  • Kerüljük a nátrium-glutamátot (élelmiszer-adalékanyagot), melyet a világ számos részén és mindenféle nemzetiségű konyhában használnak (4).

Növeljük a káliumbevitelt

Egészséges ételek, amelyek magas káliumtartalommal rendelkeznek:

Hüvelyesek (például szója, lencse, bab, borsó), szárított gyümölcsök (például szárított barack, füge, mazsola, datolya), diófélék és magvak, avokádó

Vagyis a kálium sokféle élelmiszerben megtalálható. Sokkal egyszerűbb lesz többet fogyasztani belőle, mint elsőre gondolnánk, nemigaz?

A kálium olyan ásványi anyag, amely segít a vizesedés csökkentésében. Továbbá alapvető tápanyag, amely a test folyadékmennyiségének, sav- és elektrolitegyensúlyának, valamint a sejtek normál működésének fenntartásához szükséges. Magas bevitele különösen hasznos lehet a vizesedés csökkentésében. Kálium különféle finomítatlan ételekben, különösen gyümölcsökben és zöldségekben található. A fokozott káliumbevitel csökkenti a vérnyomást, ezáltal jótékony hatással van az általános egészségi állapotunkra (4).


Csökkentsük az alkoholfogyasztást

Egy másik étrendi tényező, amely döntő jelentőségű lehet a vizesedés csökkentésében, az alkohol. Az arcunk felduzzadhat tőle, miközben puffasztja a hasat is. Tehát az alkoholfogyasztás csökkentése egyben a vizesedést is csökkenti. Az alkoholfogyasztás korlátozása egyben a súlygyarapodás elleni küzdelemben is segít. Grammonként kb. 7 kalóriával az alkohol szinte annyi kalóriát tartalmaz, mint a tiszta zsír (a tiszta zsír 9 kalóriát tartalmaz egy grammban). Lehet, hogy sokkhatásként ér minket, de egy pohár bor ugyanannyi kalóriát tartalmazhat, mint négy sütemény. Egy korsó sör pedig gyakran egy szelet pizza kalóriaértékének felel meg. Az alkoholfogyasztás csökkentése tehát nemcsak a vizesedés, hanem a kalória-bevitel csökkentéséhez is hozzájárulhat, ennélfogva segít fenntartani a megfelelő testsúlyt (5).

Igyunk sok vizet

Végül, de nem utolsósorban, fontos, hogy napi két liter vizet igyunk. Ennek egyszerű oka van. Ha nem veszünk magunkhoz elegendő mennyiségű foyladékot, testünk több víz tárolásával védi magát a kiszáradás ellen, amely szintén vizesedéshez vezethet. Ezért mindig törekedjünk megfelelő mennyiségű víz fogyasztására (6).

A legfontosabb tudnivalók

A vizesedés csökkenthető:
● A sóbevitel csökkentésével
● A káliumbevitel növelésével
● Az alkoholfogyasztás csökkentésével
● Napi 2 liter víz elfogyasztásával

FORRÁS:

● [1]. Stachenfeld, N. S. (2014). Hormonal Changes During Menopause and the Impact on Fluid Regulation.
● Reproductive Sciences, 21(5), 555–561.
● [2]. Toldrá F, Barat J. Strategies for Salt Reduction in Foods. Recent Patents on Food, Nutrition & Agriculture, 2012, 4,
● 19-25
● [3]. Dötsch-Klerk, M., PMM Goossens, W., Meijer, G. W., & van het Hof, K. H. (2015). Reducing salt in food; setting
● product-specific criteria aiming at a salt intake of 5 g per day. European Journal of Clinical Nutrition, 69(7), 799–804.
● [4]. http://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/salt-reduction
● [5]. https://www.drinkaware.co.uk
● [6]. Brończyk-Puzoń A, Piecha D, Nowak J, Koszowska A, Kulik-Kupka K, Dittfeld A, Zubelewicz-Szkodzińska B.
Guidelines for dietary management of menopausal women with simple obesity. Prz Menopauzalny. 2015 Mar; 14(1): 48–52.

Legolvasottabb

Bevásárlólista a változókorban: egyensúlyt adó ételek a világ minden tájáról

Bőr & Táplálkozás

Bevásárlólista a változókorban: egyensúlyt adó ételek a világ minden tájáról

A változókorban egyes élelmiszerek enyhíthetik a tüneteket - például a hőhullámokat - míg mások ronthatnak rajtuk. Megint mások segítenek megszépíteni a bőrt és megóvják az öregedéstől. Ez a változókor idejére összeállított bevásárlólista finom és egészséges élelmiszereket tartalmaz a világ minden tájáról, melyek segítenek megszépülni és jól érezni magunkat a bőrünkben.

olvassa el a cikket

Miért nem fogyunk a változókor alatt?

Bőr & Táplálkozás

Miért nem fogyunk a változókor alatt?

Talán a testünk arra törekszik, hogy megtartsa erőforrásait, és átélje ezt a kihívásokkal teli időszakot. Talán más oka van. Az igazság az, hogy kevésbé fontos megértenünk, mi miért történik, sokkal fontosabb, hogy egészséges testsúly fenntartására törekedjünk.

olvassa el a cikket

Változókor: milyen étrendet kövessünk 50 éves korban?

Bőr & Táplálkozás

Változókor: milyen étrendet kövessünk 50 éves korban?

Étkezésünk szempontjából nem sokat számít a korunk, és az sem, hogy menopauzába értünk - étkezési szokásaink mindig befolyásolják az egészségünket. Ha túl sokat eszünk valamiből és túl keveset más élelmiszerekből, az egészségünk szempontjából nélkülözhetetlen tápanyagok kiegyensúlyozatlanok lesznek.

olvassa el a cikket

Milyen ételeket érdemes kerülni változókor idején?

Bőr & Táplálkozás

Milyen ételeket érdemes kerülni változókor idején?

Azok az élelmiszerek, melyek korábban kerülendőek voltak, most sem tesznek jót nekünk! Túl édes, túl sós, túl zsíros  - ezzel meg is neveztük a legfőbb bűnösöket. Jó her azonban, hogy nem kell teljesen elkerülnünk őket, fontosabb, hogy alkalmazkodjunk hozzájuk.

olvassa el a cikket

go to top