OK

OK Mégsem

Köszönjük

Bezárás
Previous

Hajhullást okozó gyógyszerek

Previous

Hajhullást okozó gyógyszerek

A hajhullás oka lehet gyógyszeres terápia is

Bizonyos mértékű hajhullás teljesen természetes, átlagosan 50-100 hajszálat vesztünk naponta. Ha ennél fokozottabban hullik a haj, akkor beszélhetünk kóros állapotról, melyet alopéciának neveznek.
A hajhullást okozhatják genetikai, környezeti vagy hormonális tényezők, de egyes gyógyszerek mellékhatása is kiválthatja. Ezt a jelenséget nevezzük gyógyszer indukálta alopéciának.

A hajhullást okozó gyógyszereknek különböző hatásmechanizmusai lehetnek

Számos gyógyszeres terápia hatására fokozottabbá válhat a haj hullása, mely kialakulhat hirtelen vagy fokozatosan, lehet kiterjedt vagy lokalizált, a kezelések többféleképpen is megzavarhatják a haj életciklusát. Egyes gyógyszerek felgyorsíthatják a hajciklust, így a szőrszálak hamarabb lépnek a növekedési fázisból a nyugalmi fázisba. Ez a helyzet például az interferon kezelés esetén is (lásd lejjebb). A telogén efflúvium nagy tömegű, kiterjedt hajhullást jelent, mely 2-4 hónappal a kiváltó ok, azaz ez esetben a gyógyszeres kezelés után jelenik meg.

Másrészről egyes gyógyszerek idő előtt megszakíthatják a haj növekedési fázisát, ezért a hajhullás sokkal fokozottabb, mint telogén efflúvium esetén, és néhány nappal vagy héttel a kezelés kezdete után lép fel. Ez a jelenség anagén efflúviumként ismert.

Milyen gyógyszeres kezelések okoznak hajhullást?

A gyógyszer okozta hajhullás leggyakoribb oka a kemoterápia. Valójában több rák elleni terápia okoz jelentős vagy teljes, anagén efflúvium típusú hajhullást azáltal, hogy gátolják a haj sejtjeinek osztódási folyamatát (mitózis).

Egyes esetekben a hepatitisz C vagy szklerózis multiplex esetén használt interferon kezelések is okozhatnak telogén efflúvium típusú hajvesztést.

Immunszupresszánsok következtében is kialakulhatnak a hajhullás különböző típusai. Néha a haj csomókban hullik ki, az alopécia areata mintázatához hasonlóan. Másrészről egyes immunszupresszánsokhoz, mint például a ciklosporinokhoz fokozott szőrnövekedés is társulhat.

Bizonyos esetekben más egyéb gyógyszerek is okozhatnak hajhullást: statin tartalmú koleszterincsökkentők; gomba elleni készítmények; antidepresszánsok; epilepszia elleni gyógyszerek; lítium, melyet depresszió és hangulatingadozások kezelésére használnak. Bár ezeknél a gyógyszereknél a hajhullás csak ritkán fordul elő.

Hogyan állíthatjuk meg a gyógyszer indukálta hajhullást?

Ekkor a hajhullás nem az elsőleges probléma, mely szinte minden esetben visszafordítható folyamat, a haj újból növekedésnek indul hetekkel vagy hónapokkal a kezelés végét követően. Bizonyos hosszan tartó kezeléseknél a szervezet alkalmazkodik, és a haj akár a terápia alatt is elkezd normál módon növekedni.

Több tucat gyógyszeres kezelés okozhat hajhullást. Ha a tünetek jelentkeznek, ajánlott felkeresni orvost vagy bőrgyógyászt.

MARION_NIELSEN_585_400

Dr. Marion NIELSEN

Nemzetközi Tudományos Igazgató, VICHY Laboratórium

Sok gyógyszer okozhat mellékhatásként hajhullást, mely általában megszűnik a kezelés végeztével.

HUB_CONTENT_DHSC_CONTENT_06_Medications_that_cause_hair_loss.jpg